Internationale certificering van het mobiel laboratorium B-LiFE in Zweden

Interventie
Perscontact:
Ophélie Boffa

Brussel, 24 april 2017 – Een team van Belgische experts neemt van 24 tot 27 april deel aan een internationale oefening in Zweden. Het doel? De certificering behalen van de capaciteiten van het laboratorium B-LiFE om te interveniëren in het buitenland bij een biologische dreiging. Het team, dat ondersteund wordt door B-FAST, bestaat uit 19 experts van de Civiele Bescherming, Defensie, Volksgezondheid en het Centre de Technologies Moléculaires Appliquées (CTMA) van de UCL.

Na ongeziene overstromingen begint zich een ziekte te verspreiden in het zuiden van Zweden. Terwijl de infectiebron nog niet geïdentificeerd is, vallen er vele doden. De Wereldgezondheidsorganisatie, die verwittigd werd door de Zweedse autoriteiten, constateert dat de epidemie snel evolueert. Er worden mobiele laboratoria ter versterking opgeroepen in de streek om de lokale overheden te helpen bij het testen en bevestigen van de gevallen. Het Europees mechanisme voor Civiele Bescherming wordt geactiveerd om tegemoet te komen aan deze vraag om bijstand.

Op weg naar de internationale erkenning

Deze oefening in Zweden is de eerste stap richting officiële certificering voor het laboratorium B-LiFE. De Belgische experts zullen hun interventiecapaciteiten in geval van biologische dreigingen kunnen tonen op het terrein. De oefening, die georganiseerd wordt van 24 tot 27 april in Revinge, brengt de teams van vijf Europese landen samen. Onder supervisie van de Europese autoriteiten en de Verenigde Naties, mobiliseren België en Duitsland hun mobiel laboratorium en zorgen Spanje en Italië voor een veldhospitaal en Oostenrijk voor technische ondersteuning. Ze zullen zo hun procedures testen en hun interoperabiliteit optimaliseren.

Het laboratorium B-LiFE is het enige Europese mobiele laboratorium dat over een satellietverbinding beschikt. Deze satellietverbinding laat toe om de testresultaten in real time te delen met een netwerk van laboratoria. De internationale gemeenschap, met name de WGO, kan zo een overzicht hebben van de situatie en de evolutie van de epidemie in de getroffen landen opvolgen.

Strijd tegen Ebola in Guinee

Het laboratorium B-LiFE, ontwikkeld dankzij een publiek-private samenwerking, heeft voor het eerst geïntervenieerd in Guinee gedurende drie maanden in 2015 om er de verspreiding van de Ebola-epidemie te bestrijden. De uitstekende samenwerking tussen de wetenschappelijke experts van het Centre de Technologies Moléculaires Appliquées (CTMA) van de UCL, de decontaminatie-experts van de Civiele Bescherming en de telecommunicatie-experts van Defensie binnen dit dispositief heeft toegelaten om waardevolle hulp te bieden in Guinee bij de bestrijding van de Ebola-epidemie: er werden patiënten gered en de verspreiding van de epidemie in de regio van N’Zérékoré kon gestopt worden. De opdracht werd gecoördineerd door de Algemene Directie Civiele Veiligheid en mede gefinancierd door Ontwikkelingssamenwerking, B-FAST, de Europese Commissie (DG ECHO), het consortium B-LIFE, de firma SES TechCom, de Luxemburgse regering en het Europees Ruimteagentschap.

ophelie.boffa@ibz.fgov.be