Infocampagne over storende oproepen

Noodcentrale 112
Informatiecampagne
De Federale Overheidsdiensten Binnenlandse Zaken, Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu en de geïntegreerde politie organiseren binnenkort een informatiecampagne over het gebruik van noodnummers.

Met deze campagne willen we het groeiend aantal oproepen naar noodnummers die niet dringend of niet voor de noodcentrales bestemd zijn, verminderen. Hoe minder overbodige oproepen, hoe meer tijd operatoren hebben om mensen te helpen die echt in nood zijn.

Heel wat van de oproepen naar de noodnummers 100, 101 en 112 zijn niet voor deze noodcentrales bestemd en bovendien heel storend voor de operatoren die er werken.  Enkele voorbeelden van dat soort (al dan niet kwaadwillige) oproepen zijn:

  • broekzakoproepen (iemand belt onopzettelijk, bijv. door zijn/haar GSM niet te blokkeren voor hem in zijn/haar broekzak te steken)
  • oproepen die verkeerd verbonden zijn (iemand belt onopzettelijk voor 1207, de lokale brandweer of de lokale politie en moet doorverwezen worden)
  • oproepen waarbij de oproeper zijn stem verheft, roept, de telefoon dichtslaat,… 

Werk je in een noodcentrale? Geef ons jouw mening!

Omdat jij als operator het beste weet welke foutieve oproepen je het meest storen en welke het vaakst voorkomen, willen we graag jouw mening. De enquête neemt slechts enkele minuten in beslag. Met deze gegevens kunnen we een informatiecampagne opstarten waardoor we het aantal storende oproepen waarmee je als operator te maken krijgt, kunnen doen dalen. Bij elke soort storende oproep kan je bovendien een voorbeeld geven van een storende oproep die je zelf behandeld hebt. Zo kunnen we binnenkort misschien jouw meest storende oproep verwerken in onze informatiecampagne.